«не представляю метрополитен-оперу без анны нетребко»

Items of Interest

The Met: Live in HD

The Met’s award -winning Live in HD series returns to cinemas worldwide this fall with an extraordinary lineup of ten transmissions—including all four of the season’s Met premieres. Tickets are now on sale in the United States. International dates vary. 

Learn More

Our Commitment to Our Audiences

As we look ahead to the Met’s long-awaited reopening in September, our top priority is the well-being of our audiences. Learn more about our new health and safety policies and improvements, including the implementation of a fully vaccinated house, as well as new flexible ticketing and exchange policies.

Learn More

SUPPORT THE MET

Support Extraordinary Opera

On September 27, the Met will raise the curtain on our eagerly anticipated 2021–22 season. Make a gift today to help to ensure a bright future for the Met and this incomparable art form.

GIVE TODAY

2021–22 SEASON

Subscribe Now

Curate your perfect 2021–22 season by creating a Flex Subscription of six or more operas of your choice, and save up to 15% compared with the cost of single tickets.  

Subscribe Now

Aria Code: Natalie Dessay on Lucia di Lammermoor

Created in collaboration with WQXR, our popular Aria Code podcast explores the magic of opera one aria at a time. In the latest episode, fearless French soprano Natalie Dessay joins host Rhiannon Giddens to explore the haunting mad scene from Donizetti’s Lucia di Lammermoor.

Learn More

Met Opera on Demand

If you’re enjoying the Nightly Opera Streams and would like on-demand access to the Met’s entire catalogue of more than 700 complete performances, check out our subscription streaming service and start your seven-day free trial today.

Learn More

Исторический очерк

Компания «Метрополитен Опера» была основана в 1880 году и располагалась в здании оперного театра, построенного архитектором Кливлендом Кейди на Бродвее. Пожар 27 августа 1892 года сильно повредил здание. После восстановительных работ опера вновь открылась, и здание использовалось вплоть до 1966 года, когда руководство компании решило перенести оперный театр на новое место.

В 1966 году здание было снесено.

Зрительный зал Метрополитен-оперы

В сентябре 1966 года компания переехала в новое здание в Линкольновском центре исполнительских искусств на Манхэттене вместе с двенадцатью другими организациями. Зрительный зал рассчитан на 3 900 мест. Великолепный занавес весит несколько сотен килограммов и украшен шитьём из чистого шёлка и блёстками. Оборудование сцены изготовлено немецкой фирмой «Герритс» из Умкирха под Фрайбургом. Кроме основной сцены имеются три вспомогательные. Стены вестибюля украшены монументальными фресками Марка Шагала. Эти фрески недавно были проданы в частные руки, но с условием, что их местонахождение не изменится. Так что продажа была чисто номинальной, условной, более похожей на материальную помощь.

Метрополитен-опера открылась 22 октября 1883 года оперой «Фауст» Шарля Гуно. Открытие нового оперного зала в Линкольн-центре 16 сентября 1966 года было одновременно и мировой премьерой оперы «Антоний и Клеопатра» Сэмюэля Барбера.

С начала XX века «Мет» стала считаться наряду с Венской оперой и театром «Ла Скала» в Милане ведущей оперной сценой мира. Этому во многом способствовали дирижёры театра, среди которых были Густав Малер, Феликс Моттль, Артуро Тосканини. Художественные руководители театра считали своей основной задачей приглашать самых известных певцов мира. Среди прочих, здесь выступали Лотта Леман, Нелли Мелба, Лилиан Нордика, Олив Фремстад, Жак Урлус и, конечно же, Энрико Карузо, дебютировавший в опере «Риголетто» в роли герцога Мантуанского в 1903 году и работавший в театре до 1920 года. В 1908 году Малер начал свою деятельность в театре оперой «Тристан и Изольда».

На сцене театра в XX веке пели выдающиеся исполнители, в том числе (кроме вышеупомянутых, по хронологии): Фёдор Шаляпин, Адам Дидур, Лауриц Мельхиор, Эцио Пинца, Кирстен Флагстад, Лоуренс Тиббетт, Сет Сванхольм, Зинка Миланова, Юсси Бьёрлинг, Леонард Уоррен, Марта Мёдль, Астрид Варнай, Инге Борк, Мария Каллас, Леони Ризанек, Тереса Берганса. Здесь же больше десяти лет выступала балерина Розина Галли.

Премьеры

В Метрополитен-опере состоялись мировые премьеры опер Джакомо Пуччини: «Девушка с Запада» в декабре 1910 года и, в декабре 1918 года, триптиха «Плащ», «Сестра Анджелика» и «Джанни Скикки». В октябре 1958 года состоялась премьера оперы «Ванесса» Сэмюэля Барбара, удостоенной Пулитцеровской премии за выдающееся музыкальное произведение. В марте 1967 года состоялась мировая премьера оперы «Электре подобает траур» Марвина Дэвида Леви с Пласидо Доминго (сентябрь 1968 года) и Лучано Паваротти (ноябрь 1968 года). В декабре 1991 года и октябре 1992 года прошли ещё две премьеры «Призраки Версаля» Джона Корильяно и «Вояж» Филипа Гласса.

Радиопередачи

Записи постановок в Метрополитен-опере передавали в субботу вечером в прямом эфире многие радиостанции США и некоторых других стран, начиная с Рождества 1931 года. Первой радиотрансляцией стала запись оперы «Гензель и Гретель» Энгельберта Гумпердинка. Финансирование этих радиопередач осуществлял один и тот же человек с по 2004 год.

С 2006 года Метрополитен-опера транслирует свои постановки в режиме реального времени в Интернете на своём официальном сайте, а также в кинотеатрах многих стран мира в режиме цифрового вещания высокого качества (см. Прямые показы Метрополитен-опера в HD).

Met Closure Update

  • How has the pandemic impacted performances at the Met?

    On March 12, 2020, the Met closed due to the health crisis. Subsequently, the Governor ordered all theaters to stay closed for the duration of the crisis. As a result, the Met canceled the remaining nine weeks of the 2019­–20 season and the entirety of the 2020–21 season. The Met is scheduled to re-open September 27, 2021 with the Met premiere of Fire Shut Up In My Bones, the new opera composed by Terence Blanchard.

  • How has the closure impacted the Met’s finances?

    The Met has lost $150 million in earned revenues (including losses in ticket sales, Live in HD ticket sales, presentation revenues, shop revenues, and dining revenues). Currently, almost all employees are furloughed. The Met continues to pay medical costs for its orchestra, chorus and furloughed administrative staff.  Senior leadership have also taken deep pay cuts, and the General Manager stopped receiving his salary in its entirety when the Met closed last March. He resumed taking 70% of his salary in January 2021. 

  • Why is the Met asking for cost reductions from its union members?

    The loss of months of the 2019–20 Met season and the entire 2020–21 season has compounded existing financial difficulties for the Met, as it has for other arts organizations. Like most of those other organizations, the Met needs to make an economic reset. Two-thirds of our annual costs are pay and benefits for our unionized employees, so the reset must include cost reductions in these areas.

  • What has the Met offered to union employees as part of their new contract?

    As part of a multi-year agreement, we are seeking to save the equivalent of 30% of payroll costs of our highest-paid unions, but the impact in terms of their take home pay would be approximately 20%. We would restore half of those reductions when the Met’s box office and core donations return to pre-pandemic levels.

  • Is the Met negotiating with its union employees?

    The Met has reached agreement with both AGMA (chorus, ballet, supernumeraries, stage managers, and staff directors) and Local One (stagehands). These significant new contracts  mean that stagehands, costumers, and other craftspeople are busy preparing the new productions for the stage, and rehearsals will begin soon. Negotiations are continuing with the Met’s full-time musicians (Local 802).

  • Why should I continue to make contributions to the Met during this period of uncertainty?

    The Met is committed to securing a vibrant artistic future for the company and the livelihoods of its employees. The support of our generous patrons and donors has been at the heart of the Met’s success for more than 130 years. Now, more than ever before, we appeal to your continuing generosity as we work together to ensure that the Met survives this historic crisis.

Theater Information

  • How Can I Find a Participating Theater?

    Please visit our website. Enter your city and state or country into the theater finder.

  • What time do the theater auditoriums open?

    You will be able to enter the theater approximately 30 to 45 minutes before the transmission begins.

  • Why can’t we be admitted earlier?

    Prior to screenings, we test our live satellite feed to the theaters to enable them to make last-minute adjustments to their equipment, so that you are ensured the best possible viewing experience. The test period is closed to the public.

  • I lost my tickets. What do I do?

    Please be sure to keep track of your purchases. Neither the Met nor the movie theaters are responsible for lost or stolen tickets.

  • I represent a theater wishing to participate in The Met: Live in HD. How can I join?

    The Met is interested in finding new partners all over the world. Click here to fill out an event application.

Featured Content

2021–22 SEASON

Tickets on Sale Now

On September 27, live opera returns to the Met stage with the historic company premiere of Terence Blanchard’s Fire Shut Up in My Bones, starring Will Liverman (pictured). Secure your tickets now for the spectacular 2021–22 season, featuring four Met premieres, six new productions, 16 repertory favorites, and all of opera’s greatest artists.

Explore the Season

On September 27, live opera returns to the Met stage with the historic company premiere of Terence Blanchard’s Fire Shut Up in My Bones, starring Will Liverman (pictured). Secure your tickets now for the spectacular 2021–22 season, featuring four Met premieres, six new productions, 16 repertory favorites, and all of opera’s greatest artists.

SEPTEMBER 27

Opening Night Relay: Marcus Garvey Park

For the first time, the Met presents a free transmission of its Opening Night performance—of Terence Blanchard’s Fire Shut Up in My Bones—in Harlem’s Marcus Garvey Park. The performance will also be seen on multiple screens in Times Square, a tradition that returns for its 15th season.

Learn More

For the first time, the Met presents a free transmission of its Opening Night performance—of Terence Blanchard’s Fire Shut Up in My Bones—in Harlem’s Marcus Garvey Park. The performance will also be seen on multiple screens in Times Square, a tradition that returns for its 15th season.

The Metropolitan Opera Logo

Featured Content

2021–22 SEASON

Tickets on Sale Now

On September 27, live opera returns to the Met stage with the historic company premiere of Terence Blanchard’s Fire Shut Up in My Bones, starring Will Liverman (pictured). Secure your tickets now for the spectacular 2021–22 season, featuring four Met premieres, six new productions, 16 repertory favorites, and all of opera’s greatest artists.

Explore the Season

On September 27, live opera returns to the Met stage with the historic company premiere of Terence Blanchard’s Fire Shut Up in My Bones, starring Will Liverman (pictured). Secure your tickets now for the spectacular 2021–22 season, featuring four Met premieres, six new productions, 16 repertory favorites, and all of opera’s greatest artists.

SEPTEMBER 27

Opening Night Relay: Marcus Garvey Park

For the first time, the Met presents a free transmission of its Opening Night performance—of Terence Blanchard’s Fire Shut Up in My Bones—in Harlem’s Marcus Garvey Park. The performance will also be seen on multiple screens in Times Square, a tradition that returns for its 15th season.

Learn More

For the first time, the Met presents a free transmission of its Opening Night performance—of Terence Blanchard’s Fire Shut Up in My Bones—in Harlem’s Marcus Garvey Park. The performance will also be seen on multiple screens in Times Square, a tradition that returns for its 15th season.

The Metropolitan Opera Logo

«Моим родственником был Яша Хейфец»

— В новом сезоне российские певцы будут широко представлены в «Метрополитен-опере». Помимо Анны Нетребко и Игоря Головатенко, Аида Гарифуллина занята в «Свадьбе Фигаро», Елена Стихина и Евгений Никитин — в «Тоске», Юлия Маточкина — в «Риголетто».

— После падения «железного занавеса» Россия и Восточная Европа стали для нас важным источником талантов. Ваши певцы выступали здесь и раньше, но у них было гораздо меньше возможностей попасть в «Мет». Кроме того, они могли петь только на своем родном языке, потому что других не знали. Я хорошо помню трагедию Галины Вишневской, которую вместе со Славой Ростроповичем выставил из страны Брежнев (Питер Гелб посвятил им документальный фильм «Солдаты музыки». — «Известия»). Слава продолжал выступать, а карьера Галины, по сути, закончилась, потому что она была не готова петь на других языках, кроме русского. Сегодня ситуация полностью изменилась.

Не представляю_3

Сцена из оперы «Турандот»

Фото: metopera.org

— С чем связан ваш изначальный интерес к русской опере и певцам?

— Я люблю российскую публику и российских артистов, возможно, по той причине, что чувствую свои восточноевропейские корни. Братом моей бабушки был великий скрипач Яша Хейфец, который родился в Литве (он уроженец Вильно — нынешнего Вильнюса, входившего в состав Российской империи. — «Известия»). Родители моего отца были выходцами из деревни в Карпатах, которая в разные времена была в составе Чехии и Венгрии, а сегодня, полагаю, находится на Украине.

— Вы по-прежнему планируете совместные постановки с Большим театром — «Аиду», «Саломею», «Лоэнгрина»?

— Я нахожусь в постоянном контакте с директором Большого Владимиром Уриным и побывал в Москве в феврале этого года на премьере «Саломеи». Это блестящая постановка, и она пройдет на сцене «Мета» с огромным успехом.

Не представляю_4

Сцена из оперы «Саломея»

Фото: Большой театр/Дамир Юсупов

— В начинающемся сезоне в «Мете» будет преимущественно классика: «Тоска», «Свадьба Фигаро», «Дон Карлос», «Борис Годунов», «Евгений Онегин», «Турандот». Какие премьеры вы покажете, чтобы завоевать новую аудиторию?

— Этот сезон знаменателен тем, что мы представим сразу три премьеры современных авторов — «Огонь бушует в моих костях» (Fire Shut Up in My Bones) афроамериканского композитора Теренса Бланшара, «Эвридику» одного из ведущих американских композиторов Мэтью Окойна и «Гамлета» австралийца Бретта Дина. Последний раз три новых спектакля в «Мете» в один сезон шли почти 100 лет назад, в 1928 году. И хотя у нас — много классики, надеюсь, что именно новые произведения позволят нам привлечь аудиторию — главным образом за счет молодежи. Также на Рождество и Новый год мы предложим сокращенную, 90-минутную версию оперы «Золушка» Жюля Массне.

— Несмотря на пандемию, вы не прекращаете искать новые имена?

— Мы делаем это постоянно, хотя во время коронавируса это труднее — из-за того что свобода передвижения ограниченна. Поскольку зрительный зал «Метрополитен-оперы» гораздо больше европейских, нам обязательно надо прослушать, как певец звучит в нашем пространстве. Есть очень талантливые молодые артисты, но для «Мета» их голоса могут оказаться недостаточно сильными.

Советские и российские оперные певцы и певицы в Метрополитен-опере

  • Атлантов, Владимир Андреевич
  • Белосельский, Дмитрий Станиславович
  • Виноградов, Александр (en:Alexander Vinogradov (bass))
  • Вишневская, Галина Павловна
  • Гаврилова, Мария Германовна
  • Гнатюк, Дмитрий Михайлович
  • Гулегина, Мария Агасовна
  • Горчакова, Галина Владимировна
  • Герзмава, Хибла Леварсовна
  • Лавров, Алексей
  • Лейферкус, Сергей Петрович
  • Лисициан, Павел Герасимович — первый из советских вокалистов, выступавших на сцене театра
  • Нетребко, Анна Юрьевна
  • Образцова, Елена Васильевна
  • Поплавская, Марина Владимировна
  • Раутио, Нина Валентиновна
  • Соловьяненко, Анатолий Борисович
  • Хворостовский, Дмитрий Александрович
  • Чернов, Владимир Николаевич
  • Шаляпин, Фёдор Иванович
  • Терентьева Нина Николаевна

Technology

  • Will there be subtitles?

    There are on-screen subtitles for all transmissions. These are the same as the Met titles you see when you come to a live performance at the opera house. In most instances, the subtitles are provided in English. Spanish subtitles will be provided in Latin America and Spain; French in France, Switzerland, and Belgium (select locations); and German in Germany, Switzerland, and Austria. Subtitles are also available in Japanese in Japan, Portuguese in Brazil, Russian in Russia, Swedish in Sweden, and Korean in South Korea.

  • How does high definition look different from a movie, and how is the Met transmitting in high definition?

    Feature films are typically shot on 35 mm film. The HD broadcasts are shot in high-quality video for a live performance. Video looks different from film on any size screen.

  • Were there recent technological innovations that have made the HD series possible?

    Recent advances in digital technology have made the transmissions possible.  Theaters are transforming their projection equipment to the digital age, and are installing satellite equipment to enable them to receive a live HD signal. HD sets a standard of quality that didn’t exist before and that provides a real cinematic experience in a live format, which is perfectly suited to opera.

  • Broadcasting a live theatrical performance to movie theaters must present some technical challenges. Do you experience any?

    We experienced a few video and audio glitches at various theater locations during each transmission in the U.S.  The problems are “local” in nature; one cinema may experience a small problem, while another nearby has a perfect transmission.  Our cinema partner assembled a quality control team to report any issues brought to their attention during the transmissions. Instant reports were provided to the Met’s HD technical advisor. Most technical issues were addressed and rectified immediately.

  • Will my theaters technology improve? Where do I report any audio/visual issues that occured during the broadcast?

  • Are there different camera angles and close-ups of singers, conductors, and the orchestra, like in a PBS telecast?

    The broadcasts are produced with at least 10 cameras, meaning there are multiple points of view. There are many different kinds of shots, including special camera zooms and close-ups.

  • Is the lighting different during the live transmissions?

    Sometimes the original theatrical lighting is modified for the transmissions. There is a collaborative process between the HD video controllers and the stage lighting artists who work at the Met. Often there are no changes. The Met has never added any lighting instruments for television or HD.

  • How is the sound managed?

    Our broadcasts are engineered and delivered to movie theaters in Dolby Digital 5.1 surround sound to accommodate most movie theater systems. It is the next best audio experience to being in the opera house itself.

  • Does the Met use a different camera from what it uses to record for PBS? How will the broadcast translate to wide-screen?

    HD is the format used for wide-screen presentations. Since the Met is shooting in HD, the broadcasts are compatible with wide-screen. PBS will downgrade the presentation to standard definition for television, but will also present the original broadcasts on their HD channels.

Featured Content

2021–22 SEASON

Tickets on Sale Now

On September 27, live opera returns to the Met stage with the historic company premiere of Terence Blanchard’s Fire Shut Up in My Bones, starring Will Liverman (pictured). Secure your tickets now for the spectacular 2021–22 season, featuring four Met premieres, six new productions, 16 repertory favorites, and all of opera’s greatest artists.

Explore the Season

On September 27, live opera returns to the Met stage with the historic company premiere of Terence Blanchard’s Fire Shut Up in My Bones, starring Will Liverman (pictured). Secure your tickets now for the spectacular 2021–22 season, featuring four Met premieres, six new productions, 16 repertory favorites, and all of opera’s greatest artists.

SEPTEMBER 27

Opening Night Relay: Marcus Garvey Park

For the first time, the Met presents a free transmission of its Opening Night performance—of Terence Blanchard’s Fire Shut Up in My Bones—in Harlem’s Marcus Garvey Park. The performance will also be seen on multiple screens in Times Square, a tradition that returns for its 15th season.

Learn More

For the first time, the Met presents a free transmission of its Opening Night performance—of Terence Blanchard’s Fire Shut Up in My Bones—in Harlem’s Marcus Garvey Park. The performance will also be seen on multiple screens in Times Square, a tradition that returns for its 15th season.

The Metropolitan Opera Logo

Met Opera on Demand

  • What is Met Opera on Demand?

    Met Opera on Demand is the online streaming service that allows users to watch and listen to more than 600 Met performances over the internet.

  • How do I cancel my subscription?

    You may cancel your subscription at any time by visiting the Manage Subscription page. You must be logged in to see the Manage Subscription link in the drop-down menu that appears with your username on top of the Met Opera on Demand homepage. All cancellations (including the Free 7-day Trial) can only be processed online on the Manage Subscription page. Please do not contact customer support for cancellation requests. Please note, all payments are final and no refunds will be given. Subscriptions purchased through iTunes or Roku must be cancelled through iTunes or Roku; the Met cannot cancel In-App Purchase subscriptions with Apple or Roku on your behalf.  For details on how to cancel subscriptions purchased through iTunes or Roku, see the sections below for the iPad app and Roku channel.

  • What if I have more questions?

    Visit the Met Opera on Demand FAQ for more information. 

Featured Content

2021–22 SEASON

Tickets on Sale Now

On September 27, live opera returns to the Met stage with the historic company premiere of Terence Blanchard’s Fire Shut Up in My Bones, starring Will Liverman (pictured). Secure your tickets now for the spectacular 2021–22 season, featuring four Met premieres, six new productions, 16 repertory favorites, and all of opera’s greatest artists.

Explore the Season

On September 27, live opera returns to the Met stage with the historic company premiere of Terence Blanchard’s Fire Shut Up in My Bones, starring Will Liverman (pictured). Secure your tickets now for the spectacular 2021–22 season, featuring four Met premieres, six new productions, 16 repertory favorites, and all of opera’s greatest artists.

SEPTEMBER 27

Opening Night Relay: Marcus Garvey Park

For the first time, the Met presents a free transmission of its Opening Night performance—of Terence Blanchard’s Fire Shut Up in My Bones—in Harlem’s Marcus Garvey Park. The performance will also be seen on multiple screens in Times Square, a tradition that returns for its 15th season.

Learn More

For the first time, the Met presents a free transmission of its Opening Night performance—of Terence Blanchard’s Fire Shut Up in My Bones—in Harlem’s Marcus Garvey Park. The performance will also be seen on multiple screens in Times Square, a tradition that returns for its 15th season.

The Metropolitan Opera Logo

Items of Interest

The Met: Live in HD

The Met’s award -winning Live in HD series returns to cinemas worldwide this fall with an extraordinary lineup of ten transmissions—including all four of the season’s Met premieres. Tickets are now on sale in the United States. International dates vary. 

Learn More

Our Commitment to Our Audiences

As we look ahead to the Met’s long-awaited reopening in September, our top priority is the well-being of our audiences. Learn more about our new health and safety policies and improvements, including the implementation of a fully vaccinated house, as well as new flexible ticketing and exchange policies.

Learn More

SUPPORT THE MET

Support Extraordinary Opera

On September 27, the Met will raise the curtain on our eagerly anticipated 2021–22 season. Make a gift today to help to ensure a bright future for the Met and this incomparable art form.

GIVE TODAY

2021–22 SEASON

Subscribe Now

Curate your perfect 2021–22 season by creating a Flex Subscription of six or more operas of your choice, and save up to 15% compared with the cost of single tickets.  

Subscribe Now

Aria Code: Natalie Dessay on Lucia di Lammermoor

Created in collaboration with WQXR, our popular Aria Code podcast explores the magic of opera one aria at a time. In the latest episode, fearless French soprano Natalie Dessay joins host Rhiannon Giddens to explore the haunting mad scene from Donizetti’s Lucia di Lammermoor.

Learn More

Met Opera on Demand

If you’re enjoying the Nightly Opera Streams and would like on-demand access to the Met’s entire catalogue of more than 700 complete performances, check out our subscription streaming service and start your seven-day free trial today.

Learn More